Halaman

Rabu, 24 Februari 2010

Mencari Maklumat Dan Nota-Nota Kerja Sekolah

Zaman sudah berubah, jika dulu bila diarahkan cikgu untuk membuat folio, nota, mencari maklumat dan sebagainya maka bertimbunlah akhbar-akhbar lama, majalah, buku-buku rujukan dan ensiklopedia dikumpulkan. Selain memakan masa untuk menyemak satu persatu artikal yang berkaitan ia juga memerlukan ketekunan. Pada pendapat saya laman http://en.wikipedia.org adalah tempat terbaik untuk mencari rujukan. Di laman tersebut juga mempunyai info dalam versi bahasa melayu. Jika info atau maklumat dalam bahasa English tidak menjadi masalah ini kerana saya boleh menterjemahkannya dalam bahasa melayu melalui laman ini http://translate.google.com


laman web Wikipedia yang banyak kandungan maklumat



Kaedah mudah mencari maklumat.
  • Pada saya google adalah search engine yang terbaik.
  • Cara mudah untuk mencari (search) maklumat, sebagai contoh anda di kehendaki mencari keratan akhbar atau berita tentang kemalangan jalan raya di laman web Utusan Malaysia.
  • Apa yang anda perlu lakukan ialah taip "site:utusan.com.my kemalangan jalan raya" pada ruangan search pada laman google. Secara automatik maklumat berkaitan akan keluar dipaparan anda.
  • Dengan menggunakan kaedah tersebut anda akan memperolehi maklumat yang tepat, tersusun mengikut tarikh dan lebih mudah.

0 ulasan:

Catat Ulasan